kedd, augusztus 12, 2008

[Nem jelenik meg az AdWords hirdetés]

Miért nem láthatóak a Google AdWords hirdetései a megadott kulcsszóra keresve?

Keresőhirdetéseket megrendelő ügyfelek gyakran teszik fel a kérdést, hogy miért nem jelenik meg egy általuk fontosnak tartott kulcsszóra keresés után hirdetésük? Erre a kérdésre többféle válasz is lehet: lehet, hogy egy adminisztrációs vagy pénzügyi jellegű probléma okozza mindezt, de az is elképzelhető, hogy egyes kampánybeállítások miatt nem látható az oldal, sőt előfordulhat, hogy minden rendben van, és nem is kellene látszania a hirdetésnek erre a kulcsszóra.

Mikor jelenik meg egy AdWords hirdetés?

A választ egyetlen mondatba sűrítve: Egy Google AdWords hirdetés akkor jelenik meg a Google kereső felületén, ha egyrészt mi beállítottuk, hogy megjelenjen, másrészt pedig a Google rendszere úgy értékeli, hogy a hirdetésünk megjelenítésével hatékonyan válthatja pénzre a keresőt használó emberek figyelmét.

"Láthatatlan" hirdetések normál üzletmenet esetén

Az esetek nagy hányadában a tény, hogy hirdetésünk nem látható egy általunk fontosnak tartott kulcsszóra rákeresve, az pusztán a [Keresőhirdetési kampányok optimalizálása]'nak tudható be: egyszerűen az adott kulcsszó által a többi kulcsszóhoz vagy hirdetési lehetőséghez képest sokkal drágábban tudunk egy látogatót (ideális esetben ügyfelet) szerezni, és egyszerűen az optimális kampánybeállítások miatt láthatatlan a kérdéses kulcsszó. Mindez dióhéjban azt jelenti, hogyha tízezer forintot tervezünk elkölteni naponta, akkor ha minden nap el tudjuk költeni ezt a keretet, akkor csökkentjük a licitet (a kattintásokért adott összeget), ha azonban nem tudjuk csak egy részét elkölteni a költségvetésnek, akkor növeljük a liciteket.

Az ügyfelek által fontosnak tartott kulcsszavakat ugyanis általában a konkurencia is fontosnak tartja, ezért ezekre a kulcsszavakra több pénzt kell fizessünk egy esetleges kattintásért, mint számos, ügyfélorientált megközelítés segítségével pontosan célzott kampányainkhoz ötletesen kiválasztott kulcsszóra.

Mivel lényeg úgysem az, hogy hol jelenik meg a hirdetés, hanem az, hogy hány látogatót (vagy ügyfelet) tudunk szerezni egy adott költségkeret elköltésével, ezért ha a kérdéses kulcsszó esetén többet kellene fizetnünk, mint a kampány átlaga, akkor látható, hogy nem érdemes hirdetni az adott kulcsszóra.

Az AdWords segítségével nemcsak a Google kereső oldalain hirdethetünk, hanem egyéb weboldalakon is, melyek az AdSense hirdetési rendszere segítségével jelenítenek meg reklámokat. Ez az úgynevezett tartalmi hálózat általában olcsóbb hirdetési lehetőséget biztosít, így gyakran előfordul, hogy a Google kereső találati oldalain hirdetéseink egyáltalán nem jelennek meg, csak a tartalmi hálózatban, mert az összes pénzünket el tudjuk költeni az olcsóbb hirdetési csatornán, és ezért nincs szükség a drágább, keresőoldalon való hirdetésre.

Felmerülhet sokakban, hogy a fontos és népszerű kulcsszavakra mégiscsak "értékesebb" látogatók jönnek. Mindebben van igazság, azonban érdemes megfontolni, hogy amennyiben nem működik kampányainkhoz kapcsolódóan [Konverziókövetés], akkor ez csak egy adatokkal alá nem támasztott sejtés (előítélet) marad, amennyiben pedig van konverziókövetésünk, akkor pedig a konverziók száma alapján optimalizálva a kampányköltést továbbra is előfordulhat, hogy bár nagyobb mértékben válnak ügyfeleinkké a fontos/népszerű kulcsszavak révén érkező látogatók, azonban továbbra is aránytalanul drágább rájuk a hirdetés, ezért az egy konverzióra eső költség nagyobb lesz, mint a kevésbé fontos kulcsszavak esetén.

Látható, hogy a [Keresőoptimalizálás] során túlzásba vitt [Kulcsszóra optimalizálás]hoz hasonlóan a keresőhirdetések esetén sem az a lényeg, hogy mely kulcsszavakra látható oldalunk, hanem pusztán az eredmény: hány látogató jött, és ez mekkora költséget jelentett.

Problémák felderítése

A továbbiakban néhány lehetséges problémaforrás kerül felsorolásra, olyan estetek, amikor nem a normál üzletmenet részeként nem jelenik meg a hirdetés egy adott kulcsszóra.

Hirdetések megjelenése és a beállítások

Mivel megadhatjuk, hogy honnan érkező, milyen nyelvi beállításokkal rendelkező látogatóknak, mikor jelenítse meg a Google AdWords rendszere a hirdetéseket, ezért elképzelhető, hogy olyan helyről, olyan nyelvű Google oldalon vagy olyan időben próbáltuk ellenőrizni a hirdetéseket, amely beállítások esetén nem is kellene megjelennie a hirdetésnek.

Ha tehát például Budapest 50 kilométeres körzetére szűkítettük a kampányokat úgy, hogy csak este hat óra után jelenjen meg a vélhetőleg magyar nyelvű felhasználóknak, akkor nem fogjuk látni a hirdetéseket se Békéscsabáról, se napközben, sem pedig angol nyelvű Google felületet használva. (A látogatók földrajzi helyét a látogatók gépeinek IP címei alapján próbálják beazonosítani, ez pedig nem feltétlenül alkalmas minden esetben a pontos helymeghatározásra, ezért előfordulhat egy ennyire szűkített kampány esetén, hogy esetleg Pesten keresve sem találunk rá hirdetésünkre.)

Hirdetéseinkkel kapcsolatos probléma

A hirdetések láthatatlanságát okozhatja még néhány adminisztrációs jellegű probléma, de ezekről a rendszer az AdWords fiókban megadott e-mail címre értesítést küld.

* előfordulhat, hogy a hirdetési szabályzat be nem tartása miatt inaktiválják a szabálytalan módon megírt hirdetéseket

* megeshet az is, hogy az AdWords számlánk kiegyenlítésére szolgáló bankkártyánkkal aznap már annyit vásároltunk, hogy a Google már nem tudja a kártyalimit miatt leemelni a kérdéses összeget: ekkor leáll az összes kampányunk, de a rendszer a következő nap újra próbálkozik.

* nem kifejezetten probléma, de a számlákkal kapcsolatos technikai részletkérdés az, hogy nem feltétlenül azonnal jelenik meg egy hirdetés, miután létrehoztunk egy új kampányt, hanem olykor csak bizonyos idő elteltével.

Költségvetés és a hirdetés láthatósága

Hogy miért nem jelenik meg hirdetésünk, az lehet pénzügyi természetű is:

* lehet, hogy hirdetési kampányunk kifutott már az aznapi költségkeretből

* elképzelhető, hogy az erősebb konkurencia, vagy reklámkampányaink gyenge teljesítménye miatt időközben megnövekedett a minimum licit, ami már nagyobb összeget jelent az általunk korábban beállítottnál.

Egyéb lehetséges indokok (és spekulációk!)

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor gyaníthatóan nem áll fel semmilyen probléma, és a beállításaink is mind megfelelőek, elégségesek ahhoz, hogy megjelenjen a hirdetés. Ez utóbbi esetben olykor csak spekulációra lehet hagyatkozni:

* az AdWords rendszere rendkívül összetett, és nem biztos, hogy szeretnék kiismerhetővé tenni üzemeltetői, ezért lehet, hogy olykor "csak úgy" nem jelenik meg egy hirdetés esetenként.

* előfordulhat továbbá, hogy a rendszer úgy ítéli meg, hogy fölöslegesen pazarolná a a felhasználók figyelmét egy adott hirdetésre, mert — végletekig leegyszerűsítve — a mai adag, reklámokra fordítandó figyelmet sokkal jövedelmezőbb reklámokkal is pénzre tudná váltani. Lehet, hogy miközben a többi Google szolgáltatás használata során a Google tudomására jutott adatok alapján csak a mi esetünkben gondolja a rendszer gazdaságtalannak egy hirdetés adott kulcsszóra történő megjelenítését, de lehet az is, hogy valamely egyéb módszer alapján az összes látogató esetén úgy ítéli meg, hogy haszontalan lenne kijelezni egy adott hirdetést.

--
forwarded from http://webni.innen.hu/NemJelenikMegAzAdWordsHirdet_c3_a9s#msg20080812140623-0400@webni.innen.hu