hétfő, március 16, 2009

[AdSense Fórum] re:re:re:re

> De nem fárasztó hosszútávon úgy élni, hogy változik/történik valami és rögtön elkezdessz azon agyalni, hogy mi lehet ebben a törvénysértés, hiba vagy inkorrektség?

Azt hiszem, túlságosan végletekben gondolkodsz. Nem hinném, hogy csak két alternatíva van: a "felőlem könyvben is kiadhatják / ugyan már ki kiváncsi rám / úgyis ezer helyen gyűjtik, nem lehet tenni ellene" tábor, másfelől pedig a rettegő összeesküvéselmélet-gyártók.

Szerintem van egy járható köztes út: tényleg felesleges a körmödet lerágni és álmatlanul forgolódni éjszaka a magánszférád biztonsága miatt, de nem is kellene magasról leszarni (és erre még büszkének is lenni). Biztos vagyok benne, hogy kifejezetten egészséges, ha az esetleges kimenetelek közül az előnytelenebbik verziót is végiggondolja időnként az ember, és talán ezáltal megfontoltabban áll hozzá a kérdéshez.

> azzal hogy él vissza valaki, hogy tudja, ma is megnéztem az ivivet meg a jutyubot

Nem csak ezt tudja rólad. Mindenhonnan gyűjthető az adat, ahol AdSense-hirdetés vagy Analytics-kód van. És minden "érdeklődésen alapuló" fejlesztéssel csak egyre több adat gyűlik. Lehet, hogy nem fogsz "belehalni" - de ezek az adataid valamilyen formában ott lesznek a tíz vagy húsz év múlva létező Google (illetve egyéb adatgyűjtő cégek) kezében is. Arra pedig nem adott Neked sem garanciát senki, hogy ezek a (ma még rettentően fiatal, 5-10 éves) cégek mindig a "közjót, csakis a közjót" fogják szolgálni. A törvények meg... hát azokat lehet idővel erre is, meg arra is hajlítgatni szépen apránként.

Tudom, paranoia... Ezzel a szóval olyan szépen le lehet mindent söpörni...

Érdekes egyébként, hogy a fenti szolgáltatásokat említed. Van ugyanis egy - úgy vélem, legalábbis megfontolásra érdemes - nézőpont, miszerint a web2-es cégek üzleti modelljének, életképességének alapja a "privacy"-ellenesség.

Vagyis közvetlen _anyagi érdekük_ fűződik ahhoz, hogy a magánszféra információi közül minél több kerüljön ki a magánszféra védelméből, és váljon begyűjthető, rendszerezhető, kereshető, összekapcsolható, forgalmat generáló és ezáltal végül pénzzé konvertálható tartalommá - az üzleti vállalkozás (felhasználók felé: ingyenes szolgáltatás) kapuin belül.

Ezek az üzleti vállalkozások tehát nem feltétlenül a szebb jövőt, hanem alapítóik minél vastagabban kibélelt zsebét szem előtt tartva tesznek meg mindent azért, hogy a lehető legtöbb ember lehető legtöbb adata fokozatosan kikerüljön mindenfajta, korábban magától értetődő védelem, korlátozás alól.

Ezért ők továbbra is gerjeszteni fogják a már amúgy is eléggé elharapózott social media lázat - azt, hogy tegyél magadról mindent közszemlére, folyamatosan publikáld minden gondolatodat, közvetítsd az életedet a nagyvilág felé.

Szintén az ő érdeküket szolgálja, ha jó sokan elfogadják a tézist, amely szerint az adatainkat ma már úgysem lehet védeni, és a korszerű gondolkodású ember ebbe bölcsen bele is törődik.

Félreértés ne essék, én sem gondolom, hogy bármelyikünk egyszemélyben igazán sokat tudna tenni. De az adatvédő, magánszférát védő szervezetek tevékenysége, az általuk "felkavart szar", és a nagyközönség valamelyest nagyobb tájékozottsága igenis fontos az üzleti érdekek kordában tartásához.

/\/\/\/\

De hogy az AdSense-tematikához is hozzászóljak...

Erősen kérdéses, hogy az érdeklődés-alapú hirdetés valóban szolgálja-e az AdSense-t megjelenítő webmester érdekeit - elsősorban azért, mert az így megjelenítendő hirdetések nemhogy relevánsabbak, de kifejezetten kevésbé relevánsak lehetnek, vagyis kevésbé ösztönöznek kattintásra. Több forrásból összeszedegetve érveket:

1. Egy gépet használhatnak többen (házastársak, munkatársak, felnőtt/gyerek). Ebből akár kínos helyzetek is előfordulhatnak: pl. kolléganőm után használom a gépet, és az olasz bajnokság hétvégi eredményei között mindenütt kismamáknak szóló hirdetések figyelnek - miközben a kollegina még senkinek nem említette gyermekvállalási terveit. De a kínos szituációktól el is tekintve, valószínűleg nem fogok azokra a kismamáknak szóló hirdetésekre kattintani, sem férjként a feleségemnek célzott hirdetésekre.

2. Az internetes tevékénységem nem biztos, hogy reálisan reprezentálja az érdeklődési körömet. Megnézek olyan oldalakat, amik a munkámhoz kapcsolódnak; valahová csak unalmamban kattintok el; olyan témákról keresgélek, amikről hallottam valamit a tévében, és pillanatnyi kiváncsiságból utánaolvasok a weben. Az szerintem egy jól hangzó, a hirdetőknek kreált mese, amikor felvázolják a "Sportrajongó" alakját, az egydimenziós felhasználót, aki csakis a jól definiálható néhány hobbijához kapcsolódóan tölt be oldalakat az internetről, és ezért csodálatos precizitással lehet célozni rá a hirdetéseket.

3. Ha egy adott témájú honlapon tartózkodok, akkor abban a pillanatban éppen az a téma foglalkoztat. Lehet, hogy építkezés közben vagyok, de a focihíreket olvasva éppen k...vára nem az olcsó tégla érdekel. Lehet, hogy nézegettem éttermeket a holnap esti romantikához, de aztán a Hitelinfocentrumguru oldalán már egy kedvező hitellehetőséget keresek, és nem vagyok kiváncsi egy vendéglő reklámjára.

4. Ha jól sikerül a hirdetés célzása, az is visszaüthet. Tájékozatlan internetezőt egyenesen megrémíthet, ha a meglátogatott honlap témájához abszolút nem kapcsolódó, de az őt személyesen foglalkoztató problémákhoz közvetlenül köthető hirdetések jelennek meg. Ezt valamiféle "gondolatolvasás"-ként fogja megélni - akár még azt is feltételezheti, hogy az adott honlap valami "vírus" segítségével leszedett őróla személyes információkat a gépéről, böngészőjéből.

/\/\/\/\

Ha webmester-szemüvegen át nézem: az AdSense automatizáltságából már most is fakad egyfajta bizonytalanság, hiszen nem tudhatom, milyen hirdetések jelennek meg a saját weblapomon. Viszont amíg joggal feltételezem, hogy a honlapom témájához kapcsolódnak a hirdetések, addig ez a bizonytalanság (mondhatnám: saját weblapom feletti kontroll hiánya) nekem elfogadható mértékű.

Az "érdeklődés-alapú" hirdetésekkel teljesen kiszámíthatatlanná válna, hogy milyen hirdetéseket prezentál a honlapom a látogatóim felé. Ezek lehetnek tökéletesen témaidegen, sőt akár számomra vállalhatatlan hirdetések is. Egy ilyen fokú bizonytalanságot én pl. már nem tudok felvállalni (ezért ki is kapcsolom az "érdeklődés-alapú" opciót a fiókomban).

--
forwarded from http://webni.innen.hu/AdSenseF_c3_b3rum#msg20090316194330-0400@webni.innen.hu