kedd, október 23, 2007

[Meta leírás]

A weboldal tartalmát összefoglaló szöveg

A Description meta elem az adott weblap tartalmának rövid összefoglalására szolgál. Fontosságát az adja, hogy a [Google kereső] gyakran ezt az elemet jeleníti meg a [Találati rangsor]okban, tehát a [Listamegjelenés-optimalizálás] szempontjából majdnem akkora fontossággal bír, mint a [TITLE] elem.

A meta leírás a weblap HEAD elemében található, és a következőképpen néz ki::

<META NAME="Description" CONTENT="informative description here">

A meta description elemek a Google szerint

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/09/improve-snippets-with-meta-description.html


A Google hivatalos blogjában is megfogalmazott véleménye szerint a jó weblapösszefoglalók kivonatként történő megjelenítése a találati rangsorokban csökkenti a hiába kattintás valószínűségét (tehát amikor a felhasználónak újfent vissza kell mennie a keresőoldalra, mert csalódott az adott találatban) azzal, hogy pontos képet ad az adott URL-en található tartalomról. A túl hosszú leírás, vagy csak egymás után dobált kulcsszavak ezt a feladatot nem tölthetik be, ezért ezekben az esetekben nagyobb a valószínűsége, hogy nem a meta description lesz megtalálható a találati rangsorokban, hanem a Google által — a keresett kulcsszó legszignifikánsabbnak tartott előfordulásához kapcsolódó szövegkörnyezet alapján — készített kivonat. A hivatalos vélemény szerint továbbá az akkurátusan megírt meta leírások noha értelemszerűen növelhetik az átkattintások arányát, az egyes oldalak közötti rangsorra nincsenek hatással.

Érdekes, hogy nem tettek említést a meta leírás kívánatos hosszáról, mindenesetre a Google által megjelenített leghosszabb kivonat 150 karakter körül szokott lenni (159 karakteres volt a leghosszabb, amit OldalGazda valaha látott): ezt mindenképpen érdemes még figyelembe venni.

Hogyan írjunk jó meta leírást (a Google szerint)?

Minden weblapnak egyedi leírása legyen

Az előző bekezdésben idézett megfogalmazás nem azt mondja, hogy a meta leírásnak az adott webhelyen ([Domainnév]en) található tartalomról kell szabatos leírást adnia, hanem az adott URL-en található tartalomról, magyarán weblapról kell pontos képet festenie, hiszen egy adott keresés során az számít, hogy milyen információ található azon a weblapon, ahová a Google továbbít.

Nagy weboldalaknál természetesen gyakran lehetetlen minden egyes weblaphoz külön, egyedi leírást készíteni. Ebben az esetben is mindenképpen ajánlott legalább a weboldal legfontosabb, a hierarchiában feljebb található illetve a legnépszerűbb weblapoknak kézzel megírni az egyedi meta leírását.

Tények, adatok megjelenítése

A meta leírásnak nem kell feltétlenül összefüggő, mondatokból álló szövegnek lennie. Például egy blogbejegyzés vagy egy hír weblapjának meta leírása tartalmazhatja a szerző nevét, a megjelenés dátumát, stb. Hasonló módon egy webáruház termékadatlapjának meta leírása esetén is összegyűjthetjük az egyébként az oldalon elszórtan található fontos adatokat, mint például gyártó, gyártási év, ár, stb.

A lényeg az, hogy egyrészt a TITLE elemben és a meta leírásban megjelenő adatok ne ismétlődjenek, másrészt pedig legyen egyértelmű, hogy milyen adatokról van szó, tehát például egy könyv esetén ne csak a szerző neve jelenjen meg magában, hanem pl. »szerző: Szerző Neve« formában legyen megadva.

Automatikusan generált leírások

Ha egy webhely minden egyes weblapja emberi közreműködéssel készült (mint például egy híroldal), akkor egyszerűen megoldható a cikk felvitelekor az rövid leírás felvitele is. Ha azonban egy webhely nagyobb adatbázisból generálja automatikusan a weblapokat, akkor gyakran nincs rá mód, hogy mindegyik weblaphoz kézzel írjanak egyedi összefoglaló leírásokat, különösen akkor, ha ezt az adatok felvitelekor nem tették meg.

A nagyobb adatbázisokat megjelenítő webhelyeken ezért legtöbbször az automatikusan, egyes adatbázis mezők alapján generált leírások jelenthetik a megoldást, mindaddig, amíg az eredmény az emberi olvasók számára is érthető, nem túlzottan nagy terjedelmű lesz.

Minőségi leírások

A meta leírások nem láthatóak a webhely látogatói számára, ezért sok weblapon nem is található description meta tag, vagy pedig csak rossz minőségű leírás szerepel rajta. Ne feledjük azonban szem elől, hogy másutt, mint pl. a keresők találati listáiban igenis gyakran megjelenhetnek ezek az elemek. Ha pedig a látogatók számára szabatos és vonzó leírást készítünk, ezzel nemcsak a látogatottság mértékét, hanem minőségét is növelhetjük.















--
forwarded from http://webni.innen.hu/MetaLe_c3_adr_c3_a1s#msg20071023091851-0400@webni.innen.hu