kedd, december 02, 2008

[Sanoma és Google együttműködése]

Búcsú a tango.hu keresőtől, gyengülnek az Etarget pozíciói

Bár a december 2-án közzétett sajtóközlemény mondanivalója arról szól, hogy "a Startlapnak a Google lett az alapértelmezett szabadszavas keresője", és "a Sanoma Budapest tulajdonába tartozó portálok nagy részén Google AdWords-hirdetések jelennek meg", a megállapodás legfontosabb következménye egyáltalán nem ez: nem emiatt jelent mérföldkőt a magyar keresők történetében, hiszen a [Google hirdetések a startlap.hu oldalain], ezáltal a Sanoma oldalain már korábban is jelen voltak, illetve a Google keresőt eddig is választhatta bárki a Startlap megfelelő dobozában.

A tango.hu kereső vége

A megállapodás keretében Sanoma megszüntette a [tango.hu] keresőt, melyet szűk három éve a következő célkitűzéssel indítottak: </i>"...az új kereső indításával olyan hazai piacon ismert szereplőknek teremt konkurenciát, mint a vizsla24, a Heuréka, a Kurzor, a Góliát, de ugyanakkor versenyeznie kell a nagy nemzetközi keresőkkel is, mint a például a Google, az MSN Search, a Yahoo vagy az Altavista. "</i>. A vizsla24-ből azóra [ok.hu] lett, majd később az [OK.hu áttért a Google technológiára]. A [heureka.hu] és a [goliat.hu] már akkor is halott oldal volt, pusztán keresőnek látszó zombiszájt, a [kurzor.hu] fejlődése pedig ellehetetlenült azzal, hogy fel kellett adniuk a [www.google.hu] domainnevet, így a tango.hu megszüntetésével gyakorlatilag egyetlen, a mai igényeknek megfelelő alternatív magyar keresőoldal maradt, a tango-hoz hasonlóan a [Jyxo] technológiáját használó [zoohoo.hu] (amit pedig senki sem ismer).

Bár igaz, hogy a tango.hu-n az elmúlt időszakban csak látszatfejlesztéseket láthattunk (például a [miner.hu] vagy a [Picsearch] adatbázisából származó találatok megjelenítése), és tango felhasználói felületén egyre-másra feltűnő újabb fülek láttán leginkább az az érzésünk lehetett, hogy a Sanomát korántsem a felhasználók minél jobb kiszolgálása vezette, hanem a különböző Sanoma weboldalak előtérbe tolása, látogatottságának növelése, mint például a startlap, a hírkereső, térkép24.hu, profession.hu, stb.; ettől függetlenül a tango.hu volt az utolsó olyan magyar alternatív kereső, ami mögött egyszerre állt komoly médiacég és egy relatív jól működő keresőtechnológia.

Mindez gyakorlatilag teljessé tette a [Google kereső] magyarországi monopóliumát. Nyilvánvalóvá vált az, amit a tango "fejlődését" nyomon követve már sejteni lehetett, hogy az elkövetkezendő években valószínűleg nem fog olyan új magyar keresőoldal feltűnni, ami labdába rúghatna a magyar keresőpiacon.

Etarget keresőhirdetéseinek vége

Az [Etarget] nemcsak számos nagy forgalmú portált vesztett el a Sanomával való partnerség megszűntével, hanem — mint ahogy arra <a href="http://onlinemarketing.blog.hu/2008/12/01/ujabb_hidfoallas_a_google_nek_aldozatokkal">Konrád is rámutatott</a> — gyakorlatilag elvesztette az alapot arra, hogy keresőhirdetési rendszernek aposztrofáljuk, ugyanis a tango.hu megszűnésével már csak a fent említett teljességgel haszontalan zombikeresőket tudja felmutatni az etarget, mint a rendszerében elérhető általános keresőket.

Nyilván nem érte váratlanul az Etarget-et a Sanoma és a Google megállapodása, azonban mint ahogy a következő oldal: http://etarget.hu/etarget_description.php?pg=2 is mutatja, a megoldást még nem feltétlenül sikerült megtalálják. Ezen az oldalon ugyanis még mindig a tango.hu segítségével illusztrálják, hogy hogyan is kellene működni az etarget-es keresőhirdetésnek, ha léteznének. Tekintve, hogy a keresőhirdetésekből általában sokkal jobb minőségű látogatóáram szokott jönni, mint a tartalom mellett kontextus alapján megjelenített hirdetések által, ezért a "jobb" látogatottságú keresési eredményoldalak kiesésével drágábbá válik majd az etargettel hirdetni, belátható ugyanis, hogy ugyanannyi pénz elköltésével valószínűleg "rosszabb" látogatókat kapunk, ezáltal drágulni fog az egy konverzióra eső költség (ami persze sokaknak nem feltétlenül fog feltűnni, tekintve, hogy az Etarget nem képes [Konverziókövetés]re.) Ráadásul vélhetőleg ugyanannyi hirdetőnek jóval kevesebb megjelenésen kell osztoznia, ez pedig feljebb srófolhatja a hirdetők licitjeit.

Jól látható tehát, hogy a Google ezzel a megállapodással hosszú időre bebiztosította magyarországi kvázi monopóliumát a magyar nyelvű szabadszavas keresések piacán, és fontos lépést tett hasonló pozíció megszerzésére a magyar keresőhirdetési (kontextus alapú hirdetési) piacon is. A Sanoma pedig megszabadult egy nem túl rentábilis szolgáltatása üzemeltetésének és fejlesztésének terhétől, befejezte a partnerséget azzal az Etargettel, ami idő közben a több szempontból konkurensnek számító [www.index.hu] birodalom tulajdonosainak kezébe került, ráadásul (az origo-hoz hasonlóan) csatlakozott egy, valószínűleg jobb bevételi lehetőségeket biztosító hirdetési rendszerhez.

Keresés a Startlap.hu oldalain

A tango.hu keresőoptimalizálók, linképítők számára legfontosabb funkciója egy új fejlesztésű kereső, a [Startlapkereső] segítségével továbra is elérhető marad, így tehát továbbra is kereshetünk hatékonyan a [startlap.hu] és a lap.hu oldalak tartalmaiban.

--
forwarded from http://webni.innen.hu/Sanoma_c3_a9sGoogleEgy_c3_bcttm_c5_b1k_c3_b6d_c3_a9se#msg20081202204241-0500@webni.innen.hu