AdSense Ajánlók 2.0 és AdWords PPA hirdetések megszüntetése
Augusztus végével megszűnnek mind az AdSense Ajánlók, mind a PPA hirdetések az AdWords-ön belül, jelentették be 2008. június 30-án.
Először az [AdSense Hivatkozók] programot indították el, ami a Google különböző termékeinek illetve a Firefox böngészőnek szentelt [Pay-per-action alapú hirdetés]ek megjelenítésével nyújtott pénzkereseti forrást az AdSense megjelenítőknek. Ennek a programnak még semmi köze sem volt az AdWords hirdetőihez.
A későbbiekben kibővítették a Hivatkozók rendszerét és [Ajánlások 2.0] néven bevezették úgy, hogy az AdSense megjelenítő webmesterek felhasználói felületükön már nemcsak a Google, hanem harmadik felek, konkrétan AdWords megjelenítők által létrehozott hirdetéseket is kiválaszthattak, melyek után csak akkor kaptak jutalékot, ha a hirdetésen keresztül érkezett látogató bizonyos dolgokat megtett a hirdető weboldalán: vásárolt, regisztrált, kitöltött egy űrlapot, stb. Magyar nyelven kevés ajánlat volt elérhető, például a Bookline online boltjában Könyv, CD, DVD vásárlás, a Voxinfo-tól cégkivonat vásárlás esetén lehetett párdolláros jutalékokat kapni.
Mindez az AdWords felületén is többfajta változást hozott magával. A kampányösszesítő lapon külön mezőben csoportosítva lehetett megtekinteni a PPA kampányokat, illetve a [Konverziókövetés] aloldalon is többféle változás történt időközben. Az ilyen kampányokat ugyanis úgy lehetett indítani, hogy Konverziókövetést állítottunk be a céloldalon. Vagyis egy adott akció megtörténtét nyugtázó, pl. köszönőlapba kellett beilleszteni egy JavaScript kódot, ami "betelefonált" a Google szerverére, és jelezte, ha a hirdetés felől érkező látogató kitöltötte a vásárláshoz, regisztrációhoz stb. szükséges űrlapot, és a hirdető szervere nyugtázta az adatok bevitelét.
Azt, hogy miért szüntették meg az Ajánlásokat és a PPA kampányokat, arról szokás szerint csak meglehetősen homályos magyarázatokkal szolgált a Google, többek között az általa nemrég megvásárolt hirdetéskezelő cég rendszerének felhasználását. Valószínű azonban, hogy egyrészt nem várt nehézségekkel találkoztak a PPA alapú rendszer üzemeltetése közben, másrészt a vártnál kisebb volt a rendszer jövedelmezősége, ugyanis:
* Meglehetősen egyedi regisztrációs folyamatokat is meg lehetett adni, melyeket nehéz átlátni és leellenőrizni, erre pedig nyilván nincsen a Google-nek emberi erőforrása. Enélkül pedig akár olyan konverziót is meg lehetett adni, ami soha, vagy csak nagyon ritkán teljesül, és amíg erre fény derül, addig gyakorlatilag ingyen hirdethetett a hirdető.
* Az olyan jellegű konverzióknál, mint például regisztráció egy ingyenes termékre, tehát ahol nem állt fizetés a konverzió mögött, sokkal nehezebb az esetleges visszaéléseket felderíteni, illetve míg egy adott weboldalon megjelenő kattinás alapú hirdetések esetén az AdSense csaló nem tudhatta, hogy a kattintással mekkora bevétele származhat, addig a PPA hirdetéseknél ez nyilvánvaló volt. Ráadásul ez nagyobb volt sok esetben, mint a szokásos kattintásért járó összegek, és ennek érdekében akár nagyobb, ezért nehezen leleplezhető erőfeszítéseket is érdemes volt megtenni.
* Relatív kevés olyan weboldal van, ahol úgy alakították ki az oldalakat, hogy konverziós célokat lehessen definiálni, ezért az AdWords hirdetők csak egy kis hányada élt a lehetőséggel. Ezt mutatja a magyar helyzet is, ahol 4-5 magyarországi hirdető ajánlatánál sohasem volt több elérhető.
Sajnos a PPA hirdetések helyébe részben belépő új ajánlat, a [Google Affiliate Network] (http://www.google.com/ads/affiliatenetwork/ ) csak részben helyettesíti a régi PPA hirdetéseket, mivel kizárólag USA-béli hirdetők számára elérhető, az amerikai piacra koncentrál tehát. Pedig a PPA hirdetések igen hasznosak voltak, különösen olyan, nagyobb országokban, nyelvi piacokon, ahol relatív magas a klikkcsalás aránya, mert segítségükkel lényegesen olcsóbban lehetett hirdetni.
A [Pay-per action alapú hirdetés]ek azonban nem tűnnek el teljesen az AdWords rendszeréből, hiszen a Conversion Optimizer segítségével már nem klikk, hanem konverzió alapon lehet licitálni. Várhatólag ezt a rendszert fogja továbbfejleszteni a Google, hiszen alapjában véve a pay-per-action modell hasznosabb a hirdetők számára.
--
forwarded from http://webni.innen.hu/AdSenseAj_c3_a1nl_c3_b3k20_c3_a9sAdWordsPPAHirdet_c3_a9sekMegsz_c3_bcntet_c3_a9se#msg20080704162734-0400@webni.innen.hu